Realizacja międzynarodowego projektu „INCONE60 – Inland Blue Transport Connector E60” w ramach Programu Południowy Bałtyk 2014-2020.
Nazwa operacji: Realizacja międzynarodowego projektu „INCONE60 – Inland Blue Transport Connector E60” w ramach Programu Południowy Bałtyk 2014-2020.
Okres realizacji: 01.06.2018 – 31.05.2021
Cel operacji: Opracowanie koncepcji uruchomienia regularnej żeglugi wzdłuż międzynarodowej drogi wodnej E60 oraz połączenie jej z innymi śródlądowymi drogami wodnymi (E30, E40, E70) w celu poprawy dostępności i konkurencyjności regionu Południowego Bałtyku oraz zwiększenia jego atrakcyjności. Projekt ma także na celu wspieranie rozwoju peryferyjnych regionów przybrzeżnych oraz portów lokalnych.
Planowane wyniki operacji:
Kompleksowy raport na temat obecnej sytuacji gospodarczej i społecznej regionów pod wpływem lokalnych portów Południowego Bałtyku. Raport obejmie wyniki szczegółowych badań i analiz systemu transportowego w regionie, w tym infrastruktury transportowej (drogi, kolej, śródlądowe drogi wodne, infrastruktura portowa). Zawierać będzie również analizę współpracy transgranicznej portów lokalnych, potrzeby w zakresie inwestycji oraz bariery rozwoju i wąskie gardła.
Skomputeryzowany model przepływu towarów w regionie Południowego Bałtyku, obejmujący międzynarodowe drogi wodne E30, E40, E60, E70, a także transport drogowy i kolejowy. Celem modelu będzie przedstawienie aktualnej dystrybucji ładunków oraz wykazanie możliwości przesunięcia części przepływów ładunków na szlaki morsko-rzeczne, co przyczyni się do poprawy efektywności transportu w regionie.
Rejsy pilotażowe na trasie Oostende (Belgia) – Klaipeda (Litwa), które pokażą możliwości transportu ładunków i pasażerów wzdłuż międzynarodowej drogi wodnej E60. W ramach projektu morsko-rzeczny statek zawinie do belgijskich, duńskich, niemieckich, polskich i litewskich portów lokalnych, demonstrując potencjał rozwoju transportu wodnego w regionie.
Międzynarodowa współpraca: Projekt realizowany jest we współpracy z partnerami z Litwy, Kaliningradu, Polski, Niemiec, Danii i Belgii, co umożliwia wymianę doświadczeń oraz opracowanie najlepszych rozwiązań transportowych w regionie Południowego Bałtyku.